Η θεωρία των χρωμάτων είναι η τέχνη και η επιστήμη που αφορά την επιρροή που έχουν τα χρώματα στην ανθρώπινη ψυχολογία. Είναι η κατανόησή μας για το πώς ανακατεύονται τα χρώματα, πώς οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τα χρώματα και το πως τα χρώματα «επικοινωνούν» μαζί μας. Γνωρίζατε ότι τα χρώματα επηρεάζουν τον τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς; Για να μιλήσουμε για τον κόσμο των επιχειρήσεων και του marketing, στην πραγματικότητα, οι διαφημίσεις με χρώματα προσελκύουν κατά 42% περισσότερη προσοχή από αυτές που είναι ασπρόμαυρες. Αυτό ισχύει, εκτός της σφαίρας των social media, και στο μάρκετινγκ τυπωμένων υλών. Οι προοπτικές για έγχρωμες επαγγελματικές κάρτες είναι 10 φορές μεγαλύτερες από τις τυπικές λευκές κάρτες.

Γιατί είναι σημαντική η θεωρία των χρωμάτων για τις καμπάνιες περιεχομένου (content campaign) και social media;

Όταν τα μάτια του καταναλωτή συναντούν ένα συγκεκριμένο χρώμα, στέλνουν αμέσως ένα μήνυμα στον εγκέφαλο. Μετά από ένα nanosecond επεξεργασίας των πληροφοριών, το άτομο μπαίνει στη διαδικασία να κρίνει αυτό που βλέπει. Μπορεί να δημιουργείται ενδιαφέρον, βαρεμάρα ή αδιαφορία.

Οι μεγάλοι έμποροι ολοκληρώνουν δοκιμή πολλαπλών οπτικών συνδυασμών για να βρουν την καλύτερη επιλογή για τη διαφήμιση τους. Ωστόσο, αυτό δεν μπορεί να ξεκινήσει χωρίς την κατανόηση των πλεονεκτημάτων της θεωρίας χρώματος στο μάρκετινγκ.

Το χρώμα επηρεάζει την ψυχολογία των καταναλωτών

Ο στρατηγικός σχεδιασμός που έχετε επιλέξει κατευθύνει τα μάτια των καταναλωτών, λέγοντάς τους απλά πού να κοιτάξουν και να επικεντρωθούν. Η αντίληψη των χρωμάτων είναι καθοριστική για αυτή τη διαδικασία.

Θεωρία των Χρωμάτων και Μάρκετινγκ
Color Theory

Η χρήση της χρωματικής αρμονίας επηρεάζει επίσης τη λογική σειρά ή την ψυχολογία μιας διαφήμισης ή ενός οπτικού περιεχομένου. Η χρήση συμπληρωματικών χρωμάτων μπορεί να δημιουργήσει ένα ερεθιστικό αποτέλεσμα, ενώ τα κατάλληλα χρώματα δημιουργούν μια αίσθηση γαλήνης. Το mood που θέλει ένας social media marketer για το κοινό-στόχο του είναι να αισθάνεται ότι η συγκεκριμένη διαφήμιση, του έχει ήδη «τραβήξει την προσοχή» με το σωστό συνδυασμό χρωμάτων.

Η χρωματική αντίθεση αυξάνει την μετατροπή

Με το παραπάνω πλεονέκτημα στο μυαλό σας, η επιλογή χρώματος μπορεί να αυξήσει την αποτελεσματικότητα μιας εκστρατείας, ειδικά όταν πρόκειται για μετατροπές. Σημαντικές χρωματικές αντιθέσεις μπορούν να τραβήξουν το βλέμμα σε ένα συγκεκριμένο στοιχείο σε μια σελίδα ή μια διαφήμιση, όπως ένα call to action. O συνδυασμός χρωμάτων της διαφήμισης μπορεί να δημιουργήσει ένα σημείο εστίασης που τραβάει τα μάτια σαν μαγνήτη. Συχνά, το κόκκινο και το κίτρινο τείνουν να αποδίδουν καλύτερα σε αυτή τη «φλέβα», αλλά ο έλεγχος είναι πάντα απαραίτητος για να βρεθεί ο συνδυασμός που λειτουργεί καλύτερα.

Οι καταναλωτές συνδέουν τα χρώματα με τα συναισθήματα

Χάρη τα social media, ο καταναλωτής δεν είναι μπροστά από το γραφείο σας ώστε να διαπραγματευτείτε την πώληση. Ωστόσο, τα χρώματα μπορούν να είναι πειστικά, επικαλούμενα διάφορα συναισθήματα. Ενώ οι, ξεχωριστά στον καθένα μας, αντιδράσεις σε ορισμένα χρώματα διαφέρουν με βάση τις προσωπικές μας εμπειρίες, υπάρχουν κάποιες ευρείες γενικεύσεις που επηρεάζουν την ψυχολογική αντίληψη του χρώματος των πελατών. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι συχνά συνδέουν το μπλε χρώμα με την εμπιστοσύνη και το πράσινο χρώμα με την ανάπτυξη. Οι πολυτελείς μάρκες μπορούν να χρησιμοποιούν ασημένιο ή χρυσό για να μεταφέρουν κομψότητα ή πολυπλοκότητα.

Το χρώμα μπορεί να αποσπά την προσοχή του πελάτη με αρνητικά συναισθήματα ή ακόμα και να τον πείσει να πάρει μια απόφαση ή να προβεί σε δράση (call to action). Είναι εξαιρετικά σημαντικό να γνωρίζετε το κοινό-στόχο σας όταν δημιουργείτε μια social media campaign για να αποφασίσετε ποια χρώματα μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικά για το σκοπό αυτό.

Τα χρώματα γίνονται αντιληπτά διαφορετικά από τον καθένα μας

Το κοινό-στόχος και ο τύπος του vibe-μηνύματος που μια διαφήμιση ελπίζει να στείλει πρέπει να είναι οι συντελεστές οι οποίοι θα καθορίσουν το πως (συνδυαστικά) και ποια χρώματα θα χρησιμοποιηθούν. Για παράδειγμα, οι άνδρες προτιμούν τα τολμηρά, φωτεινά χρώματα, ενώ οι γυναίκες προτιμούν μαλακότερα και παστέλ. Οι άνδρες τείνουν επίσης να αποφεύγουν το μωβ, άρα οι διαφημίσεις που στοχεύουν τους άνδρες δεν πρέπει να χρησιμοποιούν το μωβ.

Γνωρίζοντας με ακρίβεια το κοινό-στόχο και επιλέγοντας τι συναισθήματα θέλουμε να προκαλέσουμε, αυτομάτως καθορίζουμε την οικοδόμηση μιας αποτελεσματικής social media καμπάνιας.

Το χρώμα είναι το βασικότερο όργανο για τη δημιουργία λογότυπου (logo)

Μία από τις μεγαλύτερες χρήσεις των social media είναι η παρότρυνση δημιουργίας logo, μια δραστηριότητα που είναι κρίσιμη για την αντίληψη και αναγνώριση μιας επιχείρησης ή μιας καμπάνιας. Το 80% των καταναλωτών πιστεύουν ότι το χρώμα αυξάνει την αναγνώριση του λογότυπου. Το λογότυπο του Facebook είναι στενά συνδεδεμένο με αυτό το θαμπό μπλε και το Twitter με το μπλε – γαλάζιο.

Υπάρχουν δύο σημαντικές εκτιμήσεις για την δημιουργία λογότυπου γύρω από τα χρώματα:

  • Επιλέξτε ένα βασικό χρώμα που ταιριάζει με τους επιθυμητούς συνδυασμούς χρωμάτων που επιθυμείτε να χρησιμοποιήσετε.
  • Να παραμείνετε σταθεροί σε αυτό το χρώμα για το λογότυπο, τις διαφημίσεις, τα γραφικά του ιστότοπου και πολλά άλλα.

 

Τελικά, η συνταγή για την επιτυχία με τη χρήση χρώματος για τα social media είναι να γίνει κατανοητή η σημασία του χρώματος, η ερμηνεία του σε σχέση με τη γεωγραφική περιοχή σας και ο τρόπος με τον οποίο το κοινό-στόχος σας αντιλαμβάνεται το κάθε χρώμα. Τα κακά νέα είναι ότι τα λάθος χρώματα μπορούν να επηρεάσουν την επιτυχία μιας καμπάνιας, αλλά τα καλά νέα είναι ότι στα social media υπάρχει πάντα η δυνατότητα να δοκιμάσετε και να μάθετε τι λειτουργεί καλύτερα.