Με πρωτοβουλία της Μόνιμης Επιτροπής Λογοπαιδικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η αυριανή μέρα, η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Λογοθεραπείας, με σκοπό την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των πολιτών της Ευρώπης για ένα θέμα που δυστυχώς συχνά αποτελεί ταμπού για γονείς και εκπαιδευτικούς. 

Τι είναι λογοθεραπεία 

Η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη της παθολογίας της επικοινωνίας και ασχολείται με την πρόληψη, διάγνωση, θεραπεία και έρευνα των διαταραχών επικοινωνίας, δηλαδή των διαταραχών του λόγου, της φωνής και της ομιλίας τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες. Ο λογοθεραπευτής είναι ο επιστήμονας που είναι υπεύθυνος για τη γλωσσική και διορθωτική παρέμβαση ώστε να αποκατασταθούν προβλήματα στον λόγο ή τη φωνή. Ο ρόλος του λογοθεραπευτή είναι διττός, καθώς εκτός από την αξιολόγηση της κατάστασης και την κατάρτιση ενός προγράμματος θεραπείας, είναι εκείνος που στηρίζει το άτομο και παρέχει συμβουλευτική καθ’ όλη τη διάρκεια της θεραπείας. Η λογοθεραπευτική παρέμβαση αποσκοπεί στην αποκατάσταση ποικίλων διαταραχών φωνής και λόγου.

Πότε πρέπει να επισκεφτείτε λογοθεραπευτή για το παιδί σας

Το κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης της ομιλίας. Συνήθως υπάρχουν κάποια στάδια από τα οποία περνάει η ανάπτυξη του λόγου. Ενδεικτικά θα αναφέρουμε τα παρακάτω:

  • Στους τρεις μήνες, το μωρό μπορεί να ξεχωρίζει τους ήχους από τους οποίους αποτελείται η γλώσσα.
  • Στους τέσσερις ή πέντε μήνες, μπορεί να προφέρει τους παραπάνω ήχους.
  • Στην ηλικία του ενός έτους αρχίζει να λέει καθαρά μερικές βασικές λέξεις, κυρίως αυτές που αφορούν στα πρόσωπα της οικογένειας.
  • Στα δύο χρόνια, το λεξιλόγιό του απαρτίζεται από περίπου 300 λέξεις, ενώ οι φράσεις του αποτελούνται από το πολύ τρεις λέξεις.
  • Το παιδί όταν φτάσει στην ηλικία των τριών χρόνων γνωρίζει περισσότερες από 1000 λέξεις και οι φράσεις του αποτελούνται από περίπου πέντε λέξεις.

 Η απόκτηση γλώσσας είναι μια συνεχής διαδικασία κατά την οποία το παιδί επεξεργάζεται εσωτερικά τον λόγο. Οι παράγοντες που καθυστερούν την ανάπτυξη της ομιλίας και του λόγου στο παιδί μπορεί να είναι παθολογικοί όπως προβλήματα ακοής ή περιβαλλοντικοί.

Υπάρχουν όμως κάποια σημάδια που οι γονείς δεν πρέπει να αγνοούν ώστε αν χρειαστεί να γίνει έγκαιρη αξιολόγηση και παρέμβαση. Καλό θα ήταν να επισκεφτείτε κάποιον λογοθεραπευτή εάν η ομιλία του παιδιού σας είναι για μεγάλο χρονικό διάστημα δυσκατάληπτη χωρίς να παρουσιάζει κάποια βελτίωση και το λεξιλόγιό του είναι αρκετά περιορισμένο. Επίσης, όταν δεν μπορεί να σχηματίσει προτάσεις ή, όταν το κάνει, αυτές αποτελούνται από πολύ λίγες λέξεις.

Η σύνταξη των προτάσεων είναι άλλος ένας ενδεικτικός παράγοντας. Αν το παιδί στην ηλικία των τεσσάρων ετών κάνει πολλά συντακτικά λάθη σε απλές προτάσεις ή μπερδεύει λέξεις εύκολες που ανήκουν ήδη στο λεξιλόγιό του, αποτελεί μία ένδειξη πως πρέπει να αξιολογηθεί από λογοθεραπευτή. Επιπλέον, όταν παρατηρείτε πως η άρθρωσή του συνεχίζει να μην είναι καλή σε μεγαλύτερη ηλικία ή όταν ξεκινάει μια πρόταση επαναλαμβάνει αρκετές φορές την πρώτη συλλαβή, καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό. Τέλος, τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες όσον αφορά την καθημερινότητά τους και χρειάζονται συνεχείς οδηγίες πρέπει να αξιολογηθούν.

Η καλύτερη ηλικία για μία επίσκεψη στον λογοθεραπευτή είναι μεταξύ τριών και πέντε ετών. Η έγκαιρη παρέμβαση μπορεί να προλάβει την ανάπτυξη περαιτέρω δυσκολιών πριν το παιδί πάει στο σχολείο, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι εάν γίνει διάγνωση αργότερα, η παρέμβαση δεν θα είναι αποτελεσματική.